نفیسی:تسلط بر دانش کلاسیک و تجربه، از مولفه های مهم در انتخاب یک سردبیر است | جهان محتوا

رسانه شفقنا- انتخاب کادر تحریریه بر اساس اصول حرفه ای اصل مهمی است که مدیران رسانه باید به آن توجه ویژه داشته باشند. با توجه به اینکه ویراستاران نقش مستقیمی در اقتصاد رسانه، جذب مخاطب و اثربخشی رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و تغییر سردبیر باید بر اساس اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی های Editor’s Choice چیست؟ بیژن النفیسی، روزنامه نگار پیشکسوت وی در این زمینه می گوید: سردبیر باید دانش کلاسیک روزنامه نگاری را عمیقاً داشته باشد. باید تیتر خوب و رهبری خوب بداند، با ارزش ها و روش های خبری آشنا باشد و… به عبارت دیگر باید شناخت کاملی از مطبوعات داشته باشد. این دانش را می توان به صورت آکادمیک یا از طریق سالها تجربه در تحریریه و گذراندن دوره های آموزشی به دست آورد.
شگفت آور یکی از مهم ترین شاخص های انتخاب ویرایشگر، تجربه بالای فرد است رسانه شفقنا وی می گوید: سردبیر باید سال ها در رسانه کار کرده باشد و مراحل ارتقاء از خبرنگار به معاون سردبیر و دبیر را طی کرده باشد تا سردبیر شود، زیرا تجربه سردبیر نقش مهمی در درک بهتر زیردستان دارد.
این مدرس روزنامه نگاری با اشاره به اهمیت دانش کلاسیک روزنامه نگاری در انتخاب سردبیر می گوید: ویراستار باید شناخت کاملی از دانش روزنامه نگاری کلاسیک داشته باشد. باید تیتر خوب و رهبری خوب بداند، با ارزش ها و روش های خبری آشنا باشد و… به عبارت دیگر باید شناخت کاملی از مطبوعات داشته باشد. این دانش را می توان به صورت آکادمیک یا از طریق سالها تجربه در تحریریه و گذراندن دوره های آموزشی به دست آورد.
النفیسی ادامه می دهد: ویراستار منتخب باید ویژگی هایی را داشته باشد که نصیحت و راهنمایی او را زیر دست خود بپذیرد و این به شخصیت فرد برمی گردد. به عبارت دیگر باید مورد قبول اعضای هیأت تحریریه و تأیید اکثریت کارکنان به عنوان فردی که ریاست هیئت تحریریه را بر عهده گرفته باشد. اگر نشریه ای سیاسی و جناحی نیست، سردبیر آن نباید گرایش سیاسی خاصی نشان دهد، حتی اگر این امکان وجود داشته باشد. زیرا مجله همواره متهم به جانبداری نسبت به جناح خاصی است و ادعای بی طرفی مجله زیر سوال می رود.
با این اوصاف، مبانی انتخاب سردبیر در رسانه های جهانی چیست؟ این روزنامه نگار پیشکسوت پاسخ می دهد: در این زمینه الزاماً بر اساس اصول مدون عمل نمی کنند. طبق بررسیهایی که در این سالها از برخی رسانهها انجام دادیم، هرکسی که سالها در مأموریتهای خبری فعال بوده و معلوم است سردبیر شده است. یعنی طبقه بندی مشخص و مدون نداشتند، اما در عمل مواردی را که قبلاً اشاره کردم لحاظ می کردند.
النفیسی ضمن تاکید بر اینکه انتخاب سردبیر تاثیر بسزایی در نوآوری و اقتصاد مجله دارد، می گوید: عملکرد این فرد مدتی پس از ارتقای مجله خود را نشان می دهد. هنگام انتخاب ویرایشگر باید به دانش و دانش فناوری جدید توجه ویژه ای داشت. به عبارت دیگر، دانش نرم افزار و سخت افزار در ارتقای یک نشریه مهم است. ضمناً سردبیر باید در آموزش کارکنان اقداماتی را انجام دهد تا در صورت رفتن فردی، گروه سریعاً فرد شایسته ای را جایگزین فرد کند و نشریه دچار خلأ نشود.