طراحان انیمیشن کشور به بیان دیدگاههای خود پرداختند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین رویداد فرنو (حوزه انیمیشن و وب سریز) پیش از ظهر امروز سهشنبه سوم اسفندماه با حضور مصطفی بغدادی مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از طراحان حوزه انیمیشن جهت ارائه در سالن اجتماعات سازمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
در بخشی از ایننشست، ۱۰ تن از طراحان انیمیشن به ارائه طرحهای خود پرداختند و پاسخگوی پرسشهای حاضرین جلسه شدند.
احسان توسلی زاده مدیر مجموعه «دوکارد» به همراه مهدی سیفی مدیر برند و محصولات «مرچندایز» به ارائه بیان و توضیحاتی در خصوص پروژه جزیره چاملی پرداختند.
سیفی با اشاره به جزئیات پروژه جزیره چاملی گفت: این پروژه شامل ۵ بچه دایناسور هست که در کنار پدر و مادر خود در جزیرهای زندگی میکنند که هر کدام از آنها دارای قدرت فانتزی هستند که به واسطه گفتن کلمه چاملی از قدرت خود استفاده میکنند.
وی افزود: آلو، مین می، گیگا، اسپینو، ترادو، دایناپایا، داینا ماما، از جمله شخصیتهای پروژه جزیره چاملی به شمار میرود. برقراری ارتباط پدر و مادرها با بچهها توجه به تخیلات ذهنی کودکان و افزایش مهارتهای زبانی و اجتماعی از جمله مباحثی است که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر برند مجموعه دوکارد در ادامه گفت: محصولات جانبی این طرح شامل زمین بازی، پارک خانگی، عروسکهای چند وجهی، پیکیج، حباب ساز، خوشبو کننده، دستگاه بخور، ضد عفونی کننده، بادبزن، پنکه و برف شادی است. برای ساخت این پروژه ۵ سال زمان پیش بینی شده است. همچنین مونا شاهی به عنوان نویسنده و کارگردان، حجت اعظم پور به عنوان کارگردان هنری در این پروژه حضور دارد.
در ادامه احسان توسلی زاده مدیر مجموعه دوکار با اشاره به پروژه جزیره چاملی گفت: مهمترین محور ما در این پروژه، خانواده است و سعی کردیم پدر و مادرها را به دنیای کودکان نزدیک کنیم و همچنین انواع بازیهایی که والدین میتوانند با کودکانشان داشته باشند در این پروژه آموزش داده شده است. پروژه چاملی با هدف خانواده محوری و تکثر فرزندآوری در ۵۲ قسمت ۷ دقیقهای تولید خواهد شد. هزینه پیش بینی شده برای تبلیغات این پروژه ۴ میلیارد تومان است.
سعید ترخانی مدیر پروژه افسانه «گرگران» بااشاره به این پروژه گفت: ابتدا از دست اندرکاران تلویزیون درخواست میکنم برای توزیع و پخش این پروژه از شبکههای مختلف سیما به ما کمک کنند. اگر این اتفاق بیافتد ما نصف راه را رفته ایم و هر مقدار زمانی که به باب اسفنجی میدهند همان زمان را به انیمیشنهای ایرانی و تولیدات ما بدهند.
وی افزود: پروژه «گرگران» داستان یک گرگ نویسنده ناموفق است که برای نوشتن کتابش نیازمند سرمایه لازم است که برای تحقق این امر ارثی به او میرسد که در ادامه داستان این گرگ گرفتار روح پدربزرگ میشود. فصل اول این پروژه در ۲۶ قسمت ۱۲ دقیقهای تولید خواهد شد که ریشه در قصههای فولکلور همچون برهها و گرگها یا بزبزقندی خودمان دارد.
مدیر مجموعه دوکار در ادامه گفت: در این پروژه به غیر از آنچه به مسئله خانواده پرداخته شده است سعی داشتیم تا به کودکان تشخیص دوست از دشمن را آموزش دهیم. همچنین گرگور شخصیت اصلی داستان است که در سرزمین گورگوران زندگی میکند ودر این سرزمین بزهایی ساکن هستند که روح پدربزرگ گرگ نویسنده را مجبور میکند تا بزها را از این سرزمین به بیرون براند. مزیت رقابتی این پروژه تمرکز بر شخصیت و محصولات جانبی و توسعه تبلیغاتی است. همچنین مهدی ابوالقاسم به عنوان نویسنده و احساس طاهری به عنوان کارگردان در این پروژه حضور دارند.
ترخانی ادامه داد: این پروژه برای مخاطبان ۵ تا ۱۰ سال است. همچنین تبلیغاتی که قرار است در این بازی استفاده شود به صورت کاملاً کنترل شده خواهد بود. همچنین اگر تلویزیون علاقه مند به پخش این پروژه را داشته باشد ما از آن استقبال خواهیم کرد که البته زمانی که تلویزیون وارد ماجرا میشود عنوان میکند که این پروژه تماماً در اختیار ما باشد در حالیکه ما میخواهیم تنها حق پخش را به آنها بدهیم و الباقی حقوق برای خودمان باشد.
در ادامه این نشست مسئولان صدا وسیما همچون مدیر بخش کودک و لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا این قول را به سازندگان انیمیشن به ویژه سازندگان پروژه افسانه «گرگران» دادند که پس از تولید از شبکههای مختلف سیما پخش شود.
سپس کوروش جوانرودی مدیر پروژه سریال «جیراف» گفت: این پروژه دارای سه شخصیت معلول و کم توان است که در طول ماجرا یاد میگیرند که چگونه از توانایی یکدیگر برای حل مشکلات خود استفاده کنند. این پروژه شامل ۵۲ قسمت ۷ دقیقهای است. متأسفانه در داخل جامعه و در میان محصولات فرهنگی کمتر شاهد آثاری هستیم که ویژه معلولان و افراد کم توان تولید شده باشد تا سبب افزایش اعتماد به نفس آنان شود.
وی افزود: این پروژه در ژانر کمدی آموزشی تولید شده که زمان تولید آن ۱۱ ماه پس از تأمین بودجه پیش بینی شده است. همچنین این پروژه دیالوگ ندارد اما گرچه کار ما سخت شده است ولی تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبانمان خواهد داشت. «جیراف» زرافهای بنفش رنگ بوده که بسیار باهوش، روشن بین، خردمند، عاقل و اهل سکوت است.
مدیر پروژه سریال «جیراف» ادامه داد: هدف ما در تمامی پروژهها خلق دنیایی مملو از عناصر زیبا و جذابیتهای بصری است. همچنین از درآمدی که برای پروژه پیش بینی شده است ۴۵ درصد آن به بخش فروش رایت و ۵۵ درصد آن به کالاهای تجاری و جانبی آن اختصاص خواهد داشت.
در ادامه محمدرضا صالحی نماینده پروژه رؤیا شهر با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: مسئله ما قهرمان و قهرمان سازی و معرفی الگوی مناسب به کودکان است؛ کودکانی که غرق قهرمانان خارجی به واسطه انیمیشنهای غربی شده اند. ما در این پروژه توانستیم الگویی متناسب با آداب و فرهنگ این مرز و بوم داشته باشیم. رؤیا شهر داستان پسر بچهای به نام «آرات» است که در شهر رویاشهر با امکانات مدرن و متکی بر انرژی زندگی میکند. او رؤیای قهرمانی در سر دارد و در یکی از روزها انرژی شهر قطع میشود و او برای تأمین انرژی به شیناشهر میرود و در آن شهر حاکمانی وجود دارد که افرادی غارتگر هستند و آرات باید گوی اسرارآمیز را به شهر خود بیاورد تا شهر خود را نجات دهد.
وی افزود: بازار هدف ما در این پروژه کودکان، نوجوانان، خانوادههایشان و علاقه مندان به آثار انیمیشن است. همچنین مزیت رقابتی ما نسبت به دیگر آثار برتری داستان، همسو بودن با فرهنگ و آداب کشور است. برآورد هزینه جهت تولید ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که ۷۰ درصد آن توسط حوزه هنری و ۳۰ درصد آن توسط مؤسسه آینده نگار تأمین شده است. همچنین هزینه مورد نیاز ۳۰ درصد خواهد بود.
نماینده پروژه رؤیا شهر در ادامه گفت: این پروژه قابلیت چاپ بر روی لوازم التحریر و تولید بازیهای رایانهای خواهد بود. همچنین محسن عنایتی به عنوان کارگردان، مصطفی حسن آبادی مدیرعامل مؤسسه آینده نگار، حامد فرهادی به عنوان کارگردان هنری و جواد رضایی به عنوان مدیر تولید در این پروژه حضور دارند.
در ادامه امیرحسین عطاردی مدیر پروژه «پنج سنگ» گفت: هدف ما از تولید این پروژه خلق قهرمان بومی و ملی خواهد بود. این پروژه ۹۰ دقیقه در قالب سینمایی و در ژانر حادثهای و تخیلی است. پروژه پنج سنگ داستان ۴ پسر نوجوان است که با کمک یک جن صالح و ۴ سنگ با انرژی ماورایی توطئههای شیطانی یک دختر جوان با یک سنگ و با انرژی فوق ماورایی و لشگری از اجنه خبیث را خنثی میکند.
وی افزود: انگشترهایی که در این پروژه از جمله فیروزه یا شرف شمس به نمایش گذاشته میشود پس از تولید در قالب کالای تجارتی و جانبی در اختیار مخاطبان کودک و نوجوان بین ۱۰ تا ۱۸ سال قرار خواهد گرفت. مزیت رقابتی محصول ما ایرانیزه شدن و بومی سازی آن بر اساس فرهنگ ایرانی و خالی بودن بازار ایران از محصولات مشابه است. همچنین منابعی که از آنها برای تولید ما الهام خواهیم گرفت علاءالدین و قول چراغ جادو و «بن تن» و لاکپشتهای نینجا است.
عطاردی در پایان گفت: در این پروژه عباس طاهایی به عنوان مدیر فنی و ستایش احمدی بهعنوان مدیر هنری حضور دارند. همچنین میزان هزینه ثابت این پروژه یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان و میزان هزینه متغیر آن ۳۰۰ میلیون تومان است و میزان درآمد پیش بینی شده ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.