در نشستي با سخنراني رئيس انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات اعلام شد؛ آغاز فعاليت رسمي گروه مطالعات روابط عمومی

شفقنا رسانه_گروه مطالعات روابط عمومي انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، با برگزاري نشستي مجازي و با حضور جمعي از استادان، دانشجويان و دستاندركاران حوزه روابط عمومي، فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرد.
به گزارش شفقنا رسانه، در آیین گشایش گروه مطالعات روابط عمومی كه روز چهارم اسفندماه برگزار شد، دکتر «هادی خانیکی»، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، در سخناني به معرفي انجمن، ضرورتهاي شكلگيري گروه مطالعات روابط عمومي و بيان انتظارهاي انجمن از اين گروه پرداخت.
همچنين دکتر «منصور ساعی»، مدير گروه مطالعات روابط عمومي، به معرفی اهداف، برنامهها و محورهاي فعالیت گروه مطالعات روابط عمومی پرداخت و در ادامه نشست، دکتر «حسین امامی»، عضو شوراي مديريت گروه مطالعات روابط عمومي، درباره روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان سخنراني كرد.
رئيس انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات:
روابط عموميها همبستگيساز باشند
دکتر «هادی خانیکی»، عضو هيأت علمي و استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نخستين سخنران نشست مجازي گشایش گروه مطالعات روابط عمومی بود.
خانيكي در اين نشست با بيان تاريخچه شكلگيري انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات، گفت: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات یک نهاد علمی غیرانتفاعی فرادانشگاهی است که با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعالیت میکند و اعضاي آن را استادان، دانشآموختگان و دانشجویان مرتبط با رشتههای علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی تشكيل ميدهند.
وي افزود: این انجمن بیش از چند صد نفر عضو با گرایشهای سیاسی و فکری متفاوت دارد كه نقطه اتصال و اشتراک اعضا، تحصیل در یکی از رشتههای علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی از هر دانشگاهی است. از این رو مجموعه انجمن در قالب یک نهاد، گرایش خاصی به هیچ تفکر و جریان سیاسی ندارد.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه از اين انجمن به عنوان يكي از انجمنهاي مؤثر و برتر كشور در حوزه علوم انساني و اجتماعي نام برد و گفت: فعاليتهاي اين انجمن از جمله در حوزه انتشار نشريات علمي پژوهشي، برگزاري دورههاي آموزشي و سخنرانيهاي علمي و انعقاد تفاهمنامههاي همكاري با نهادهاي اجرايي، روز به روز در حال گسترش بوده و پيشرفتهاي چشمگيري را كسب كرده است.
خانيكي سپس ضرورت پرداختن به روابط عمومي در نهادهاي آموزشي و پژوهشي را بسيار روشن دانست و گفت: گروه مطالعات روابط عمومي، زودتر از اينها بايد تشكيل ميشد و از پيگيري آقاي دكتر ساعي و اعضاي اين گروه براي راهاندازي آن، تشكر ميكنم.
وي افزود: براي تشكيل اين گروه علمي در ذيل انجمن مطالعات فرهنگي و ارتباطات، به چهار ضرورت قائل هستم. ضرورت اول، ورود جهان به پارادايمهاي جديدي است كه ارتباطات هم نميتواند خود را مستقل از آنها ببيند.
اين استاد علوم ارتباطات در ادامه با اشاره به اينكه حدود 50 سال است كه مطالعات ارتباطي در كشور ما شكل گرفته، افزود: اين مطالعات كه به همت انديشمنداني مثل مرحوم دكتر مجيد تهرانيان آغاز شد و در ادامه بزرگاني همچون مرحوم دكتر كاظم معتمدنژاد، چيزهايي بر آن افزودند و در اين پارادايم جديد كه جامعه اطلاعاتي يا معرفتي بود، مرحوم دكتر حميد نطقي هم پيشگام در راهاندازي رشته روابط عمومي به صورت دانشگاهي شد.
خانيكي سپس گفت: با ورود به پارادايم جامعه پلتفرمي، روابط عموميها بايد متوجه باشند كه فعاليتهاي آنها چه مؤلفههاي جديدي در حوزه نظري و عملي، پيدا خواهد كرد. در اين تغيير پارادايم، عنصر فرهنگ و مؤلفههاي فرهنگي، پررنگتر ميشوند و كنشگران فردي نقش بيشتري به عهده ميگيرند كه مستلزم بازتعريف نقش روابط عموميهاست.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در بيان دومين ضرورت تشكيل گروه مطالعات روابط عمومي، به همزيستي جامعه ايران با بحرانهاي طبيعي، اجتماعي و انساني اشاره كرد و گفت: جامعه و جهان ما نوعي همزيستي با بحرانها را تجربه ميكند و در اين وضعيت جديد، ارتباطات بحران اهميت و نقش بارزي پيدا كرده است.
وي روابط عموميها را بخش مهمي از ارتباطات بحران در موقعيتهاي بحراني همچون سيلابهاي بهار 1398، همهگيري ويروس كرونا طي دو سال اخير و موارد مشابه برشمرد و گفت: تشكيل گروه مطالعات روابط عمومي، پاسخ و توجهي به اين ضرورت در شرايط مشابه بحرانهاي يادشده است.
استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه گفت: ضرورت سوم، گسيختگيهاي ناشي از تحولات فناورانه در شرايط كنوني است كه نقش نهادهاي رسمي را كمتر و نقش نهادهاي غيررسمي را بيشتر كرده است. و اينجاست كه در چنين جامعهاي با ويژگيهاي پلتفرمي، براي كنشگري روابط عمومي هم بايد چشماندازهاي تازهاي پيدا كنيم.
خانيكي در بيان چهارمين ضرورت به ويژگيهاي خاص جامعه ايران اشاره كرد و گفت: جامعه ايران در سطوح رسمي با رشد چشمگير و تأمل برانگيز روندهايي مواجه است كه حاكي از تضعيف همبستگي اجتماعي است و اين موضوع در تحقيقات انجام شده در سالهاي اخير، به روشني نشان داده شده و كاهش سرمايه اجتماعي هم كاملاً مشخص است.
رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه گفت: نهاد روابط عمومي يكي از مجموعههاي همبستگيساز است و يا بايد باشد. در واقع نتيجه فعاليتهاي گروه مطالعات روابط عمومي بايد اين باشد كه روابط عموميها چه كاري ميتوانند براي تقويت روندهاي همبستگيساز و تقويت جامعه مدني، در پيش بگيرند.
وي در پايان با بيان اينكه «انتظار دارم اين گروه با برگزاري نشستها، دورههاي آموزشي و تقويت ارتباطات علمي حرفهاي با ساير انجمنها و نهادهاي فعال حوزه روابط عمومي، بتواند منظومهاي را تشكيل بدهد كه كمك حال روابط عموميهاي كشور باشد»، افزود: اميدوارم همه دستاندركاران روابط عمومي در همه سطوح، به انجمن ايراني مطالعات فرهنگی و ارتباطات و گروه مطالعات روابط عمومي كمك كنند تا اين گروه يكي از موفقترين گروههاي انجمن باشد.
مدير گروه مطالعات روابط عمومی:
رقيب هيچ انجمن، گروه، دانشكده و جريان فعال روابط عمومي نيستيم
دکتر «منصور ساعی»، مدير گروه مطالعات روابط عمومي و استاديار ارتباطات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، به معرفی اهداف، برنامهها و محورهاي فعالیت گروه مطالعات روابط عمومی پرداخت.
ساعي گفت: پس از گذشت ۷۰ سال حضور روابط عمومی در سازمانهای ایرانی (۱۳۳۰ تاکنون) و با وجود سابقه بیش از نیم قرن آموزش آکادمیک روابط عمومی در ایران، هنوز یک گروه مطالعاتی مستقل و مسأله محور در انجمنهای روابط عمومی و دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز علمی و تخصصی ویژه روابط عمومی ایجاد نشده است.
وي افزود: علاوه بر این روابط عمومی به عنوان یک نهاد مدرن و وارداتی طی این مدت، تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناورانه گوناگونی را پشت سرگذاشته و تجربه کرده است که هم از نظر علمی این حوزه میان رشتهای را مسألهمحور کرده است و هم از نظر حرفه و فعالیت، نقشها و وظایف و جایگاه آن را در جامعه و سازمانهای خصوصی و دولتی با ظرفیتها و چالشهای نوینی مواجهه کرده است.
مدير گروه مطالعات روابط عمومي در ادامه گفت: بر همین اساس، تاسیس گروه مطالعات روابط عمومی با هدف تقویت دانش، ادبیات، پژوهش و آموزش دغدغهمحور و نیازمحور در حوزه روابط عمومی در انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ضروری به نظر میرسد.
ساعي سپس با بيان اينكه «رقيب هيچ انجمن، گروه، دانشكده و جريان فعال روابط عمومي نيستيم»، گفت: در اين گروه، به دنبال انجام مطالعات و پژوهشهای مسأله محور و راهبردی و آیندهنگرانه مرتبط با نیازها و دغدغه های روابط عمومی کشور، تدوین و اجرای برنامه علمی و پژوهشی مشترک با سازمانهای دولتی و خصوصی و مراکز علمی و دانشگاهی و انجمنهای علمی در حوزه روابط عمومی و برگزاری دورهها وکارگاههای علمی و آموزشی در حوزه روابط عمومی هستيم.
وي در ادامه از تشکیل نشست، وبینار، سمینارها و کنفرانسهای علمی و آموزشی خروجیمحور در حوزه روابط عمومی؛ ایجاد ارتباط تعاملی با جامعه هدف (مراکز علمی/ سازمانها/صنعت و…) از طریق ارائه دادهها، گزارشها و گفتگوهای شفاف، جامع، مستند، متقن، مستدل، تحلیلی و آیندهنگرانه روابط عمومی و همکاری و ارائه مشاوره به روابط عمومی سازمانهای دولتی و خصوصی، به عنوان ديگر اهداف تشكيل گروه ياد كرد.
مدير گروه مطالعات روابط عمومي سپس گفت: ارزیابی روابط عمومیهای سازمانی و رتبهبندی روابط عمومیهای کشور، چاپ و نشر کتب، جزوات و مجلات مرتبط با همکاری سازمانهای مختلف به صورت تألیف، ترجمه و یا گردآوری و راهاندازی نشریه علمی پژوهشی در حوزه روابط عمومی را نيز دنبال خواهيم كرد.
دکتر حسین امامی تشريح كرد:
روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان
دکتر «حسین امامی»، عضو شوراي مديريت گروه مطالعات روابط عمومي و مدرس و پژوهشگر روابط عمومي و رسانههاي اجتماعي، سخنران ديگر آیین گشایش گروه مطالعات روابط عمومی بود.
وي در سخنراني خود با عنوان «روندها و رویکردهای نوین در آموزش و مطالعات روابط عمومی در جهان»، با بيان اينكه «در حال حاضر 8200 نفر دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی در دانشگاههای کشور در حال تحصیل هستند»، اين پرسشها را طرح كرد: آیا ادارات و سازمانها گنجایش پذیرش این تعداد از فارغالتحصيلان را دارند؟ این تعداد فارغالتحصيل برای جامعه روابط عمومی كشور تهدید است یا فرصت؟ چرا استقبال گستردهای از رشته روابط عمومی در دانشگاه ها وجود دارد؟ به گونهاي كه در دانشگاه علمی كاربردی، بعد از رشتههاي فناوری اطلاعات و حقوق، روابط عمومی سومين رشته پر متقاضي است.
امامي در ادامه به معرفي 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه آموزش و پژوهش روابط عمومي پرداخت و گفت: از آنجايي كه نخستين واحد روابط عمومي در جهان، در كشور ايالات متحده آمريكا شكل گرفته، پس طبيعي است كه 10 دانشگاه برتر اين رشته نيز در اين كشور باشند.
وي در ادامه از دانشگاههاي كاليفرنياي جنوبي، فلوريدا، لوئيزيانا، تگزاس، بايتيست كاليفرنيا، ايالتي فلوريدا، آلاباما، كاروليناي شمالي، ممفيس و بوستون، به عنوان 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه آموزش و پژوهش روابط عمومي ياد كرد و برنامههاي آموزشي هر يك از اين دانشگاهها را معرفي كرد.
عضو شوراي مديريت گروه مطالعات روابط عمومي در جمعبندي برنامههاي آموزشي دانشگاههاي برتر جهان گفت: توجه به مهارت نگارش، ويژگي مشترك تمام برنامههاي آموزشي در اين دانشگاههاست و خروجي اين دانشگاهها كسي است كه بتواند هم براي رسانههاي مكتوب و هم براي رسانههاي اجتماعي، بنويسد.
امامي سپس به معرفي مقطع كارشناسي ارشد رشته روابط عمومي پرداخت. وي گفت: تحقيقات نشان داده است كه فارغالتحصيل مقطع كارشناسی ارشد روابط عمومی یا ارتباطات، از منظر كيفی در كار متمایز میشود و براي پذيرش مسئوليتهاي بيشتر آمادگي پيدا ميكند.
وي در ادامه از روابط عمومی و ارتباطات دیجیتال/ استراتژیک، روابط عمومی و ارتباطات شرکتی، روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی و تبلیغات، روابط عمومی و مدیریت در ارتباطات بینالملل، روابط عمومی و ارتباطات سازمانی و روابط عمومی چند رسانهای، به عنوان گرایشهای مختلف كارشناسی ارشد رشته روابط عمومي نام برد.
اين مدرس و پژوهشگر روابط عمومي و رسانههاي اجتماعي سپس با اشاره به محتواي دوره هاي كارآموزي روابط عمومي در دانشگاههاي برتر جهان، به تشريح برنامههاي دوره دكتراي تخصصي روابط عمومي پرداخت و گفت: در دنيا، دانشگاه هاي زيادي براي آموزش دكتراي تخصصي روابط عمومي نداريم و دانشجویان دكتری اين رشته، معمولاً بيش از یادگيری مهارتهای شغلی، وقت بيشتری را صرف تحقيق و بررسی نظریههایی میكنند كه میتوانند صنعت روابط عمومی را گسترش دهند.
امامي در پايان سخنان خود، به بيان راهکارهایی برای ارتقای آموزش روابط عمومی در ایران پرداخت. وي گفت: برگزاري دورههای تکميلی تخصصی (فلوشيب) برای روابط عمومی از سوي دانشگاهها با همکاری سازمانها در رشته روابط عمومی، ايجاد آزمایشگاهها و پژوهشکدههای روابط عمومی در دانشکدههای ارتباطات، راهاندازي دفتر خدمات شغلی در دانشگاهها، توجه بيشتر به ميانرشتهایها در روابط عمومیها بهويژه در مقطع كارشناسی ارشد و تعريف كار تحقيقی دانشجویان در قالب كار عملی مرتبط با فعاليت روابط عمومی و درس برای كاهش شکاف بين دروس دانشگاهی و كار عملی واقعی، از جمله اين راهكارها هستند.
اين گزارش ميافزايد: در ادامه اين نشست، دکتر «مهدخت بروجردی علوی» و دکتر «علیرضا عبداللهینژاد»، دو عضو ديگر شوراي مديريت گروه مطالعات روابط عمومي، در سخناني كوتاه، به بيان ديدگاههاي خود درباره فعاليتها و برنامههاي گروه پرداختند.
بر پايه اين گزارش، گروه علمی- تخصصی مطالعات روابط عمومی با برگزاري اولين نشست داخلي در تاريخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، فعالیت خود را ذیل انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات آغاز کرد تا به صورت مسألهمحور به انجام مطالعات علمی و فعالیتهای آموزشی و تخصصی در حوزه روابط عمومی بپردازد. فعاليت رسمي اين گروه نيز پس برگزاري آيين گشايش در تاريخ 4 اسفندماه و صدور احكام اعضاي شوراي مديريت و دبير گروه از سوي رئيس انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات در تاريخ 7 اسفندماه، آغاز شد.