خبر

بهزادی: یک سردبیر باید بر ژانرهای مختلف روزنامه نگاری مسلط باشد | جهان محتوا


رسانه شفقناانتخاب اعضای هیئت تحریریه بر اساس اصول حرفه ای اصل مهمی است که مدیران رسانه باید به آن توجه ویژه داشته باشند. با توجه به اینکه ویراستاران نقش مستقیمی در اقتصاد رسانه، جذب مخاطب و اثربخشی رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و تغییر سردبیر باید بر اساس اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی های Editor’s Choice چیست؟ بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد می‌گوید: سردبیر باید در همه زمینه‌ها متخصص باشد، برخلاف معلمان که باید در یک زمینه تخصص داشته باشند. این اصول به ندرت در رسانه های ما رعایت می شود، هرچند در رسانه های خصوصی به این مسائل توجه می شود، زیرا بخش خصوصی به دنبال کیفیت روزنامه است تا مورد توجه قرار گیرد. این موضوعات علاوه بر صحت در روزنامه های چاپی و الکترونیکی، در سایر رسانه ها نیز صادق است.

بهزادی با توضیح مهم ترین ویژگی های ویرایشگر برای رسانه شفقنا می گوید: سردبیر باید یک روزنامه نگار کامل باشد. سردبیر باید اصول روزنامه نگاری را بداند، توانایی ایجاد تیتر خبری را داشته باشد و اطلاعات جامعی از انواع روزنامه نگاری اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … داشته باشد.

مثالی می‌زند: مثلاً نمی‌توانیم روزنامه‌نگاری را که همه ژانرها را می‌شناسد، اما در زمینه فرهنگی توانمندتر است، به عنوان سردبیر انتخاب کنیم. یک ویراستار واقعی باید در مورد اقتصاد، جامعه و سیاست بداند. تا در هنگام گرفتن اطلاعات از مدیران خدمات، درک درستی از موضوعات داشته باشد.

این مدیر مسئول با سابقه از بی توجهی رسانه ها در انتخاب سردبیر انتقاد می کند و می گوید: سردبیر باید در همه زمینه ها صاحب نظر باشد در مقابل معلمانی که باید فقط در یک رشته تخصص داشته باشند. این اصول به ندرت در رسانه های ما رعایت می شود، هرچند در رسانه های خصوصی به این مسائل توجه می شود، زیرا بخش خصوصی به دنبال کیفیت روزنامه است تا مورد توجه قرار گیرد.

بهزادی توضیح می دهد: این ویژگی هایی که گفتم شامل جایگاه سردبیری در صدا و سیما نیز می شود با این تفاوت که سردبیر هر رسانه باید اصول کلی آن رسانه را نیز بداند. زیرا خبر، مصاحبه یا تحلیل یک روزنامه با صدا و سیما تفاوت های اساسی دارد. مثلاً اخبار چاپ شده در مطبوعات همیشه در دسترس عموم است، اما در رادیو یک بار گفته می شود و دیگر تکرار نمی شود. در نتیجه سردبیر هر رسانه ای باید اصول رسانه خود را به خوبی بداند.

بهزادی با اشاره به تفاوت مکانیسم انتخاب سردبیر در رسانه های جهان و ایران می گوید: در دنیا روزنامه ها هیئت مدیره ای دارند که دنبال سود و تیراژ هستند، زیرا در دنیا رسانه به عنوان اقتصاد سازمان تعریف می شود. خود هدف، علاوه بر ایجاد درآمد، باید سودآور نیز باشد.

این روزنامه نگار پیشکسوت ادامه می دهد: برخلاف ایران که رسانه ها بیشتر دولتی یا خصوصی هستند و متکی به یارانه و کمک هستند. در نتیجه در کشورهای دیگر آن روزنامه ها به دنبال سردبیری هستند که بتواند رسانه را برای مخاطب جذاب کند تا مخاطب به آن رسانه ها روی آورد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار سردبیران در هر رسانه ای می گوید: انتخاب سردبیر در توسعه رسانه بسیار موثر است. من سردبیر را به خلبان هواپیما تشبیه می کنم، یعنی اگر حواس خلبان پرت شود باعث سقوط هواپیما می شود. همه مسافران نیز سقوط می کنند و سردبیر نیز همان نقش را دارد، او می تواند رسانه ای را بالا بیاورد یا رها کند.



منبع

تیم جهان محتوا

ما برای خلق محتوایی بدیع، جذاب، جامع و مفید تلاش می کنیم❤.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا