خبر

استاد عابدی: خلفای عباسی در زمان امام حسن عسکری (ع) دادگاه تفتیش عقائد درست کردند | جهان محتوا


شفقنا- استاد احمد عبیدی به حدیث امام حسن عسکری (علیه السلام) اشاره می کند که فرمودند: «کسی که عیب مردم را جستجو کند، خداوند عیب خودش را هم جستجو می کند». و او را حتی در خانه اش رسوا کن.» فرمود: امام عسکری (علیه السلام) به خاطر «پدرم! با مردم در خیابان کاری نکنید! وظیفه ما جلوگیری از گناهان رایج است. اما از سوی دیگر، همیشه وظیفه ما این است که کار مردم را به حقیقت برسانیم.

به گزارش شفقنا، استاد احمد عبیدی در سخنانی به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) گفت: امام نهم، دهم و یازدهم را ائمه ابن الرضا می نامند، اگر ملاحظه بفرمایید. این ائمه چون ماه است که با نزدیک شدن به ماه کوچکتر می شود و به دایرة البروج می رود تا کاملاً غروب می کند و از بین می رود.

وی افزود: ائمه ابن الرضا علیه السلام در بین مردم و جامعه حضور کامل داشتند. اما امام جواد علیه السلام کمتر از مردم بود. امام هادی (علیه السلام) کمتر در جامعه حضور داشتند و امام حسن عسکری (علیه السلام) بسیار کمتر در زندان خلافت یعنی مصلحت و خواست ائمه (علیه السلام) قرار گرفتند. بر او باد). آنها) عادت دادن مردم به نحوه برخورد با غیبت و غیبت امام، تکمیل دین و کسب احکام خدا.

وی ادامه داد: زمان امام عسکری (علیه السلام) را «عصر ضیق» می نامند. یعنی عصر «متوکل»، «معتز»، «مستعین» و «مستنصر» که همگی از بنی عباس هستند و خود را خلیفه می دانند و اتفاقاً از همین القاب استفاده می کردند. القاب امام زمان علیه السلام. چون مدعی بودند مهدی هستند.

سید عبیدی می‌گوید: یکی از سختی‌های خلفای عباسی در زمان امام یازدهم، یعنی از حدود سال ۲۳۵ تا ۲۶۰ هجری قمری، دوران مصیبت بود. «کار جدی» در فارسی امروز به معنای عصر «بررسی عقاید» یا به معنای عام «در حال تطهیر» است. به هر حال در آن زمان تفتیش عقاید ایجاد کردند. به همین دلیل آن دوران سخت ترین دوران برای شیعیان بود. حتی در عصر امام حسین علیه السلام نیز شیعیان تحت فشارهای دوران امام عسکری علیه السلام قرار نگرفتند.

وی تصریح کرد: ماجرا از این قرار است که در دوران امام عسکری(ع) مردم در کوچه و خیابان پرسه می زدند، با کسی برخورد می کردند، مصاحبه می کردند و سؤالاتی شبیه بازجویی می پرسیدند. یعنی سؤالات را طوری می پرسیدند که طرف مقابل حرفی می زد که در نهایت مخالفت می کردند. سوال یک چیز بود، اما هدف چیز دیگری بود. به این می گویند زیر پا گذاشتن. …
به همین ترتیب هزاران نفر را کشتند. به این زمان سختی می گویند.

وی گفت: امام حسن عسکری علیه السلام در چنین دوره ای بوده است و لذا کلام امامش را باید با این شرایط تفسیر و تفسیر کرد، پس منظور امام از این قول چیست؟

سپس ادامه داد: امام عسکری صلوات الله علیه از رسول خدا روایت کرده که فرمود: «هر کس از عورت مؤمنان پیروی کند، خداوند علایم او را پیروی می کند و هر که عواطف خدا را دنبال می‌کند، آنگاه آبروی او در روده‌ها مخدوش می‌شود.» اگر انسان به دنبال عیب مردم باشد، خداوند هم به دنبال عیب خودش است. و حتی در خانه خود او را رسوا کنید.» به گونه ای که چنین شخصی احساس شرمندگی می کند و نمی تواند در خانه خود با زن و فرزندش زندگی کند، خداوند او را در خانه اش شرمنده کرد.

وی افزود: چه کسی به دنبال اشتباهی است که فلانی کرده است؟ نمره امتحان فلانی چقدر است؟ آیا در امتحانات مردود شد یا نه؟ فلانی به خارجی نگاه کرد یا نه؟ هر که به دنبال این چیزها باشد، خداوند عیب خود را نیز جستجو می کند و حتی در خانه خود او را رسوا می کند.

سید عبیدی گفت: اینها را امام عسکری می گفت پدرم! با مردم در خیابان کاری نکنید! وظیفه ما جلوگیری از گناهان رایج است. اما از سوی دیگر، همیشه وظیفه ما این است که کار مردم را به حقیقت برسانیم.

وی افزود: این از قول امام عسکری علیه السلام است که می فرمود: هر چه از هر کس می بینید، آن را در بهترین حالت خود بگیرید و توجیه کنید.

فرمود: مثلاً اگر دیدی مردی لبهایش را تکان می دهد، بگویم فحش می دهد یا می گویم تبرک می کند؟ این است که امام می فرماید: ببین بهترین چیز چیست؟ همین طور بگو حتی اگر یک روز از صبح تا شب با او بودید و نماز نخواند، نگویید فلانی اهل نماز است، بلکه آن را بهتر سرزنش کنید و بگویید شاید حواسش نبود، شاید بود. غفلت کرد و فراموش کرد



منبع

تیم جهان محتوا

ما برای خلق محتوایی بدیع، جذاب، جامع و مفید تلاش می کنیم❤.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا