خبر

« آقای وزیر لطفاً در حوزه خودتان اظهار‌نظر کنید!» | جهان محتوا


شفقنا- روزنامه الشباب در مطلبی با عنوان جنابعالی در حوزه تخصصی خود نظر دهید! زهرا چزاری می نویسد:

گاهی اوقات، زمانی که برخی از ادمین ها در حالت تعلیق هستند، راه حل های حیرت انگیزی را ارائه می دهند که همه را در معرض خطر قرار می دهد. درست مانند راهکار پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش برای جایگزینی تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا. یوسف نوری که در بحبوحه اعتراضات روزافزون به تعطیلی مدارس و یکپارچگی مدارس به عنوان تنها راه حل و تنها راه برون رفت از نشست اضطراری آلودگی هوا احساس وظیفه می کرد، پیشنهاد تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا را برای مقابله با این تعطیلی ها داد! پیشنهادی عجیب که با واکنش جدی رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت همراه شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره اظهارات اخیر خود در خصوص فراخوان تغییر شاخص های آلودگی هوا که برای تعطیلی مدارس در نظر گرفته شده بود، گفت: دیدم شاخص های آلودگی هوا در دنیاست و بچه های ما در المپیک هم در این زمینه کاری کردند و بعد از اینکه گرفتم. با این وضعیت در دنیا مدارس به دلیل شاخص آلودگی هوا (شاخص 150) تعطیل نیست، سلامت دانش آموزان اولویت و اصل اول ماست اما با شاخص آلودگی 150 تعطیل نمی کنیم. تا زمانی که شاخص آلایندگی کمتر از 200 نشود مدارس را تعطیل نکنید و دیروز متوجه شاخص هایی شدم که هنوز به 200 نرسیده ایم.
به گفته وی، در دنیا در مورد آلودگی هوای بنفش به هیچ وجه دوره متوسطه را تعطیل نمی کنند و در برخی جاها در دوره ابتدایی مدارس را تعطیل می کنند. کشورهایی مانند مکزیک و فرانسه پس از عبور شاخص آلودگی از 300 به بعد تعطیل خواهند شد. عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در تشریح برخی از اظهارات اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص لزوم تغییر شاخص های تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، می گوید: برخی از روزها در تهران غلظت ذرات معلق از 2.5 یا 10 برابر بیشتر می شود.» دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، یعنی غلظت ذرات معلق آنقدر زیاد است که برای سلامتی افراد به ویژه گروه های حساس خطرناک است.
شاهسونی با تاکید بر اینکه کودکان گروه حساسی هستند، تغییر شاخص آلودگی هوا را صرفاً برای پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت: برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا باید اقدامات جدی انجام شود. جناب وزیر آموزش و پرورش و خودروهای قدیمی را خاموش کنید، کیفیت سوخت را بهبود ببخشید و کیفیت خودروهای تولید داخل را کاهش دهید تا غلظت آلاینده های هوا کاهش یابد، ما در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راه حل اصلی نمی دانیم، اما داریم. چاره دیگری جز کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض آلودگی هوا وجود ندارد.
بر اساس اظهارات وی، مبنای رسیدن به غلظت آلاینده های هوا به 150 و به دنبال آن عدم حضور در مدارس با قانون هوای پاک مصوب 1395 هیأت وزیران است که به منظور تغییر این شاخص پیشنهادی در قانون. باید کمیته ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیمات مرتبط با سلامت اتخاذ شود. – جهت گیری به سمت عدم تلاش برای پاک کردن مشکل. شاهسونی می گوید: آیا سازمان محیط زیست که استانداردهای ذرات معلق در هوا را افزایش داده به هدف خود رسیده است که ما با غیبت نکردن مدارس به هدف خود برسیم؟
از نگاه این مقام مسئول در وزارت بهداشت، مقایسه کشورمان با کشورهایی که وضعیت آلودگی هوا بدتر از ما دارند مانند چین و هند نمی تواند راه حلی باشد. ما باید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که آلودگی هوا ندارند یا غلظت آلاینده های هوا کنترل شده است. باید ببینیم چه استانداردهایی دارند و برای رسیدن به آن شرایط چه کردند. استاندارد سالیانه ذرات معلق در کشور ما شش برابر دستورالعمل WHO است که به این معنی است که مردم در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند. بنابراین، به جای تغییر شاخص ها، باید بر کاهش آلاینده ها و کنترل منابع انتشار تمرکز کنیم.
به گفته شاهسونی، مشخص شده است که دستگاه تنفسی کودکان آسیب پذیرترین قسمت در اثر آلودگی هوا است. نوزادان در واحد زمان هوای بیشتری نسبت به وزن بدن خود استنشاق می کنند، در حالی که سطح کوچکتر ریه به این معنی است که هوای تنفسی بیشتری به داخل ریه ها حرکت می کند.
از سوی دیگر، سطح وسیع‌تری از فعالیت بدنی و گذراندن زمان بیشتری در خارج از منزل نسبت به بزرگسالان، کودکان را بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار می‌دهد. مطالعات نشان داده است که کودکانی که زمان بیشتری را در فضای باز در مناطق آلوده شهری سپری می کنند با احتمال بیشتری دچار نارسایی تنفسی می شوند. مجاری تنفسی در کودکان باریکتر از بزرگسالان است و سیستم تنفسی کمتر توسعه یافته و تا زمان بلوغ عملکرد ضعیف تری دارد. به طوری که 80 درصد آلوئول ها در کودکان پس از تولد تشکیل می شوند و این تغییرات تا سنین نوجوانی ادامه می یابد. به این ترتیب درصد آلاینده هایی که وارد دستگاه تنفسی کودکان می شود بیشتر از سایرین خواهد بود.
از طرفی به دلیل توسعه نیافتگی سیستم تنفسی در کودکان، آسیب به سلول های اپیتلیال دستگاه تنفسی به درستی ترمیم نمی شود. مطالعات نشان داده است که آلاینده هایی مانند دی اکسید نیتروژن و به ویژه ازن بر رشد سیستم تنفسی کودکان تأثیر می گذارد.
با اشاره به اینکه کودکان مانند بزرگسالان قادر به متابولیسم، سم زدایی و دفع مواد سمی نیستند، تصریح کرد: به عنوان مثال کودکان تا 70 درصد سرب وارد شده به بدنشان را جذب می کنند در حالی که در بزرگسالان حدود 20 درصد آن جذب می شود. از سوی دیگر، بزرگسالان کمتر از یک درصد از سرب جذب شده را حفظ می کنند، در حالی که کودکان تمایل به حفظ سرب بیشتری دارند.
سامیه الرافعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، پیشتر در پاسخ به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا گفته بود: «بهتر است آقایان در زمینه تخصصی خود اظهار نظر کنند. مسئولیت وزارت بهداشت در تعیین تأثیر آلودگی هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه، هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل شرایط آلودگی هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید تا تاریخ 9/9/91 اعلام و اجرا شود. کمیته اضطرار آلودگی هوا طبق قانون.

اخبار قبلیهشدار به رئیس جمهور اسرائیل در مورد جنگ داخلی



منبع

تیم جهان محتوا

ما برای خلق محتوایی بدیع، جذاب، جامع و مفید تلاش می کنیم❤.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا